טיפול 10,000 לרכב - מה צריך לדעת?
נתחיל בשם של הטיפול, האם באמת כל 10,000 ק״מ צריך טיפול?
אז קודם השם באמת מטעה ואין צורך לעשות את הטיפול כל 10,000 ק״מ אבל זה כן מומלץ לטפל כך בשגרה על פי הממוצע של הנסיעה של רוב הרכבים, ולכן טיפול אחרי 10,000 ק״מ ברוב המקרים נכון כי זה תלוי בכל מיני פרמטרים שמשפיעים על זמן הטיפול המומלץ
תמהרו לקבוע, שהרכב צריך טיפול כזה. לפני כן, יש לבדוק עם אנשי מקצוע כמה וכמה דברים. זאת, מאחר שהמונח הידוע טיפול עשרת אלפים מטעה מעט. הטיפול לא מבוצע בהכרח אחרי היקף קילומטרים כזה. מונח מדויק יותר לכך, הוא טיפול תקופתי. מתי הוא יבוצע? התשובה תלויה בפרמטרים רבים ועשויה להיות שונה מדגם לדגם. מעבר למרחק שהרכב עבר, נלקחים בחשבון בין השאר גם גיל הרכב וכמובן הנחיות היצרן. כמו כן, הטיפול התקופתי מחולק לרוב לטיפול גדול וטיפול קטן. לשם ההמחשה: לגבי רכב ישן, זה עשוי להיות טיפול תקופתי קטן (רגיל) פעם בשנה או אחרי 10,000 קילומטר. ברכב חדש, זה עשוי להיות פעם בשנה או אחרי 15,000 קילומטר.
אז למה צריך טיפול 10,000?
אתם כבר יודעים שכלי רכב עוברים שחיקה לא קטנה. ברור שרכב משפחתי ממוצע, שמשמש רק מדי פעם לנסיעות פה ושם, כמו קניות ונסיעות של בני הבית למקומות שונים. אז כמובן שהרכב יזדקק לטיפול. ויש לטיפול חשיבות רבה מאוד, כמובן שגם מבחינה בטיחותית. לכן, כדאי לוודא שהטיפול מתבצע כמו שצריך ומספיק זמן מראש עוד לפני שהתקלות האפשריות מתפתחות.
איך נראה מהלך הטיפול?
לטיפול 10,000 יש כמה נקודות חשובות:
1.בטיחות – חשוב לבדוק בלמי, צמיגים, מערכת אורות.
2.חלפים – החלקים ברכב מתיישנים ודורשים החלפה כל הזמן. כמו למשל מסננים שונים (דלק, שמן, אוויר) ושדרוג פלגים ופלטינות.
3.נוזלים – נוזלים שונים אשר מעורבים במערכות הרכב גם דורשים החלפה וחידוש כמו למשל נוזל בלמים,
נוזל קירור, שמן גיר ושמן הגה כוח – כל אלה עלולים לצבור לכלוך לאורך זמן ודורשים ניקוי וחידוש.
4.בדיקת מצבר – בדיקה מהירה אך חשובה להמשך נסיעה בטוחה ותקינה.
5. גומיות ורצועות – הבדיקה הכוללת החלפת רצועת התזמון (רצועת טיימינג) במידה ויש.
מכיוון שחלקים אלה מיוצרים מגומי שמתייבש כל הזמן צריך להחליף את הרצועות כי הן עוברות שחיקה רבה.
כך שחובה להחליף רצועות וגומיות באופן קבוע ועקבי.
6.כיוונים שונים – ישנם מספר כיוונונים הנדרשים על מנת לשמור על פעילות תקינה ומיטבית של הרכב. כמו כיוון פרונט למשל.
הכלל הבסיסי לטיפול 10,000 הוא שלא לעשות פחות ממה שהיצרן ממליץ. ותמיד אפשר לעשות יותר טוב. כמו למשל, להחליף דבר מה במועד מוקדם יותר מהמומלץ.
אז באיזה מוסך כדאי לעשות טיפול 10,000 לרכב?
בתור התחלה ההמלצה החד משמעית הראשונה היא להגיע למרכז שירות מורשה של רכבי היצרן.
לדוגמא אם יש לכם רכב פורד גשו למוסך מורשה מטעם חברת פורד
ככה אתם יודעים, שמי שמטפל ברכב שלם זה איש מקצוע שעבר הכשרה מוטעמת למוסך מורשה פורד, ושנעשה שימוש בתהליכי העבודה אשר מומלצים על ידי היצרן ובחלקי חילוף מקוריים.
אז לסיכום, מומלץ ללכת למוסך מורשה המתאים לרכב שלכם ולעשות את הטיפול בדרך כלל כל 10 קילומטר אבל לא בהכרח אלא תלוי בגיל הרכב, במצב הרכב וכמובן בתחזוקה שלו.